Forsikringsskader på bolig - unngå å bli lurt i skadeoppgjøret

Ekstremvær og andre uforutsette hendelser kan føre til skader på boligen din. Utbedring av skadene dekkes ofte din av boligforsikringen og husforsikringen. Men forsikringsselskapene kan lure deg i skadeoppgjøret. 

Forsikringsselskapet å minimere skadeoppgjøret - erstatningsutbetalingen

Forsikringsselskapet vil alltid forsøke å minimere skadeoppgjøret og erstatningsutbetalingen så mye som mulig fordi det er de som skal betale utbetale erstatningen. Det betyr for deg at skadeoppgjøret og erstatningsutbetalingen settes til et lavere beløp enn det du faktisk har krav på å få utbetalt.

Forsikringsselskapets skaderapporter

Har det oppstått en forsikringsskade i boligen din og du har meldt den inn til ditt forsikringsselskap vil de sende ut en takstmann for å vurdere skaden og utarbeide en skaderapport. Skaderapporten her til hensikt å påvise en konklusjon om skadeomfang, skadeårsak, utbedringsmetode og hva det koster å utbedre skaden.

At det er at forsikringsselskapet som engasjerer takstmann og at han betales av forsikringsselskapet kan i mange tilfeller påvirke konklusjonen i skaderapportene på en negativ måte for deg som forsikringskunde. Jeg har i mange saker sett at både skadeomfang og utbedringsmetode er feil. Jeg har også sett eksempler på at konklusjonen om skadeårsak er feil på en slik måte at forsikringsselskapet nekter ansvar.

Forsikringsselskapenes skaderapporter utarbeides av takstmenn som har løpende avtaler med forsikringsselskapene. Det samarbeidet kan prege skaderapportenes konklusjoner på en måte som bidrar til at forsikringsutbetalingen settes til et lavere beløp enn du krav på. Et spørsmål er derfor om du kan stole på at skaderapporten fra forsikringsselskapet er riktig.

Skadens omfang og metode for utbedring

Om skaderapporten fra forsikringsselskapet har konkludert med en billig utbedringsmetode eller at skadeomfanget er mindre enn den faktiske skaden vil det danne grunnlaget for at du blir tilbud et lavere skadeoppgjør/erstatningsutbetaling enn du har krav på. I den sammenheng er det viktig å være klar over at det kan være flere ulike byggetekniske metoder å utbedre en og samme skade på. Det du har krav på som forsikringskunde er at skaden utbedres etter god norsk håndverksmessig standard og at det gjelder for hele skaden.

Jeg har eksempler fra saker jeg har jobbet med hvor skaderapportene fra forsikringsselskapene konkluderer med metoder for utbedring av skader som ikke en gang er godkjent etter norsk standard.

Grunnlaget for skadeoppgjøret - erstatningsutmålingen

Skaderapporten er grunnlaget for hvilken erstatningsutmåling forsikringsselskapet tilbyr deg. Er rapporten feil vil det påvirke utmålingen på erstatningen. Min anbefaling er derfor at du selv innhenter en skaderapport fra et uavhengig skadetakseringsfirma.

Om du som forsikringskunde engasjerer en egen takstmann til å utarbeide en skaderapport på skaden i boligen bør du sørge for at takstmannen har god kompetanse på den type skade som har oppstått i boligen din. Er det for eksempel skade på mur, trenger du en takstmann med murererfaring. Er det derimot skade på trevirke må du engasjere en med tømrererfaring. Og har du skade på baderommet ditt bør du engasjere noe med erfaring fra bygging av baderom/våtrom.

Du har rett til å bestille egen skaderapport. Ditt forsikringsselskap kan ikke nekte deg å gjøre det. Men de kan kreve at du betaler for det selv. Er skaden på boligen din omfattende vil egen skaderapport være en en god investering for deg, og det vil skape trygghet for at du får riktig skadeoppgjør og erstatningsutbetaling fra forsikringsselskapet, som du har krav på.

Innhenter du en egen skadetakst kan du også sammenligne denne med skaderapporten som forsikringsselskapet har innhentet. Er det store avvik mellom de to skaderapportene til din ugunst bør du ikke akseptere et tilbud fra forsikringsselskapet som avviker fra din skaderapport. I slike situasjoner anbefaler jeg deg å ta kontakt med advokat for å få bistand.

Kontant utbetaling eller forsikringsselskapet utbedrer

Enten du da velger kontant utbetaling eller at forsikringsselskapet skal utbedre skaden din har du krav på full erstatning. Det betyr at skaden skal utbedres i henhold til alle gjeldende krav i forskrifter og byggetekniske standarder. Velger du kontant utbetaling, fordi du vil utbedre skaden selv, skal beløpet fastsettes på tilsvarende måte.

Ta gjerne kontakt med meg. Jeg kan hjelpe deg med å få den erstatningen du har krav på. I forsikringsskader på bolig vil du få dekket dine advokatutgifter på din innbo- eller husforsikring. Jeg undersøker det for deg, og jeg tilbyr en gratis førstevurdering av saken din.

Artikkelen er skrevet av:

Advokat Joakim Stensland | js@stenslandco.no | 922 10 027 | SMS


Joakim Stensland